Mensen leren op allerlei manieren, maar veel mensen leren het meest door te maken.

Het nieuwe maken, een combinatie van oude analoge en moderne digitale technieken, is ontstaan nadat de afgelopen 10 jaar open source hard- en software kleinschalige productie aan de keukentafel mogelijk maakte.
De kennis en ervaring die mensen opdeden werd breed gedeeld binnen on- en offline communities en er ontstond wat men nu de makersbeweging noemt: een groep mensen, wereldwijd, gericht op het delen van maakplezier. Makers delen een mindset; ze zijn actieve nieuwsgierige mensen die genieten van nieuwe dingen leren en graag delen wat ze kunnen. Een erg concreet voorbeeld, maar zeker niet het enige, van wat makers bezielt en waar zij zich zoal mee bezighouden, is de site instructables.

De jongste makers aan het werk gezet

De jongste makers aan het werk gezet

Makers hebben vanaf het begin kinderen betrokken bij hun ontdekkingsreis. Hun eigen kinderen aan de keukentafel, maar ook al heel snel in de nieuwe werkplaatsen (makerspaces) die ontstonden.

Makerseducatie heeft een aantal eigenschappen:

    • er zijn geen winnaars of verliezers,
    • fouten zijn geen diskwalificatie, maar bieden feedback die het mogelijk maakt jezelf en je project te verbeteren,
    • projecten zijn interdisciplinair en ambitieus,
    • elkaar helpen is vanzelfsprekend en het delen van wat je leert ook.

Maken is een leerstijl die heel natuurlijk is voor kinderen. Maakprojecten verbinden kennis aan de werkelijkheid en verdiepen daardoor informatie.